Centauro

lördag

Guds navn 7 (7)



Jehova – Nissi  – Herren mitt seiersbanner

Bibeltekst: Andre Mosebok 17,8-16

Nøkkelvers:
«Da bygde Moses et alter og kalte det «Herren er mitt banner» (2 Mos 17,15)

«Nissi» betyr «banner». I de krigene som vi leser om i det gamle testamentet hadde hver nasjon sitt eget flagg i frontlinjen. Det var for å gi soldatene en følelse av håp, noe å feste fokus på. Dette er hva Gud er for oss. Gud er vårt banner, han er vårt fokus og han oppmuntrer oss og gir oss håp i kampen for det gode.

Israels fiender, amalekittene, hadde gått til kamp mot dem. Israelittene måtte forsvare seg. Josva fikk dra ut i det synlige, i felten. Samtidig gikk den gamle Moses opp på toppen av høyden og ba til Herren sammen med Aron og Hur. Der oppe på fjellet pågikk en kamp i det usynlige som var om mulig enda hardere enn kampen ute i felten. Det var en bønnekamp som pågikk der oppe, og det som skjedde på fjellet avspeilet seg i det som skjedde i felten. Når Moses holdt ut i bønn, det står at han holdt hånden oppe, hadde Israelittene seier i felten. Men da Moses ble trøtt i hendene og hans hender sank, fikk amalekittene overtaket. Til slutt måtte Aron og Hur støtte hendene til Moses, en på hver side, og de fant en stein til Moses så han kunne sette seg ned, og så står det så underbart i vers 12 og 13:
«Da var hendene hans støe helt til solen gikk ned. Josva slo ned amalekittene og deres hær med sverd.»

Denne seieren fikk Moses til senere å bygge alteret med navnet «Herren er mitt banner». Det var ikke Josva og hans hær som vant kampen, det var Herren som seiret gjennom både dem som kjempet i felten og dem som kjempet på fjellet i bønn.
Det pågår en kamp i åndeverden om hvert eneste menneske. Gud vil at alle mennesker skal blir frelst å ta til seg den seier over det onde som Jesus har kjøpt til dem. Fienden, satan, vil ikke at vi skal seire og han gjør alt han kan for å holde oss bort fra Guds frelse. Men bibelen er tydelig på at den endelige seieren tilhører Jesus. Så hvis vi blir Hans er vi på det seirende laget. I Johannes' åpenbaring kan vi lese dramatiske skildringer om denne endelige seieren.
Den store dragen ble kastet ned, den gamle slangen, han som kalles djevelen og Satan, og som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og englene hans ble kastet ned sammen med ham. Og jeg hørte en høy røst i himmelen som sa  «Nå er seieren og makten og riket fra vår Gud kommet, nå har hans Salvede herredømmet. For anklageren er styrtet, han som dag og natt anklaget våre søsken
for vår Guds ansikt. De har seiret over ham ved Lammets blod og ved det ordet de vitnet, og de hadde ikke livet så kjært at de ikke ville gå i døden. Juble derfor, dere himler og dere som bor i dem!               
(Åp 12,9-12)

Tanke for dagen:
Jeg vil i dag ta del i kampen mot det onde i meg og rundt meg. Jeg vil gjøre det på den måten som Du, Herre, leder meg til, enten det handler om kampen i felten eller kampen på fjellet. Jeg vil holde blikket mitt fast på Jesus, mitt seiersbanner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar