Centauro

lördag

Billy fra Island

- Fra Perleportalen - 
(I forbindelse med 120-års jubileumet til Frelsesarmeen på Island, presenterer vi i løpet av året personlige historier fra Armeen på sagaøya.)

Skjoldet - symbolet på en trygg havn!
Etter et fengselsopphold i USA var Billy tilbake i landet han delvis vokste opp i. Han hadde pendlet mellom Island og USA i løpet av oppveksten, men hadde ikke vært på Islandsk grunn på mange år. Nå var han tilbake med en sjanse til å starte livet sitt på nytt.

– Jeg ankom alene i håndjern og ble møtt på flyplassen av en gammel venn jeg tidligere hadde jobbet med ombord på båt. Han tok meg med til Frelsesarmeens gjestehjem der jeg fikk leid et rom for en billig penge.

Han kjente til Frelsesarmeen i USA, der han hadde vært innom noen ganger for å få mat. Arméskjoldet hadde vært et symbol som vitnet om trygghet.

– I Amerika er skjoldet et symbol på en trygg havn, der folk med et utfordrende liv kan komme og legge hverdagens problemer og vanskeligheter fra seg. Der inne var det ingen fristelser, men et vern mot verdens brutale virkelighet. I Frelsesarmeen her på Island, har jeg blitt kjent med menneskene bak skjoldet. Jeg fikk oppleve det som mer personlig og fikk oppleve menneskene bak arméuniformen.

Les mer HER.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar