Centauro

måndag

Kjennetegnet

- Nils-Petter Enstad i Kristelig Pressekontor -
19. søndag i treenighetstiden, 4. oktober 2015, Prekentekst: Johannes 7, 14-17

Det var alt midt i høytiden da Jesus gikk opp på tempelplassen og begynte å undervise. Jødene undret seg og sa: «Hvordan kan han ha slik kunnskap, han som ikke har fått noen opplæring?» Jesus svarte: «Min lære er ikke min, men kommer fra ham som har sendt meg. Den som vil gjøre hans vilje, skal skjønne om læren er av Gud, eller om jeg taler ut fra meg selv.
I den eneste beretningen vi har fra Jesu barndom, da han som 12-åring var med sine foreldre til høytiden i Jerusalem, fortelles det at gutten Jesus satt mellom de lærde i templet, og at alle som hørte på ham «undret seg over hvor forstandig han var og hvor godt han svarte» (Luk 2, 47).
Om lag 20 år senere skapte han den samme forundringen. Når jødene hørte ham undervise, undret de seg: «Hvordan kan han ha slik kunnskap, han som ikke har fått noen opplæring?» Jesus hadde jo ikke vært elev hos noen anerkjent skriftlærd, slik eksempelvis Paulus kunne fortelle at han hadde vært: «Ved Gamaliels føtter har jeg fått grundig opplæring i fedrenes lov» (Apg 22, 3). Ikke minst undret de skriftlærde seg over dette. De kunne ikke akseptere en undervisning som ikke var forankret i en autoritet.
Dette forsto Jesus, og han var enig i det. Lenger ut i teksten sier han at «den som taler ut fra seg selv, søker sin egen ære» (v. 18).

Les mer HER

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar