Centauro

fredag

Å se tegn

Fra Jostein Nielsens blogg

Selv om jeg er veldig opptatt av system og at ting må ha sin plass, har jeg en uvane. Dersom det står noe i veien for meg, går jeg rundt det eller trør over det, selv om det er enkelt å flytte på. «Hvorfor flytter du ikke den stolen?» kan Magna spørre. «Hvilken stol?» spør jeg. Jeg har altså gått rundt en stol uten å registrere hva som stod i veien. Det handler sikkert om å gå i egne tanker, eller å være veldig konsentrert på noe som må løses. Da blir gjerne alt annet uviktig.

Men hun må ha vært der før, Maria, for hun oppdaget at noe var flyttet:

Tidlig om morgenen den første dagen i uken, mens det ennå er mørkt, kommer Maria Magdalena til graven. Da ser hun at steinen foran graven er tatt bort.
Joh 20:1
Hun forstår med en gang at noe har skjedd, men tolker det i første omgang feil. Men selv med muligheten for å tolke et signal feil, tar jeg med meg hvor viktig det er å være våken for ting i tiden som kan være et tegn på at noe har skjedd som er av åndelig betydning. 

«Løft blikket og se på markene!» sa Jesus 
Joh 4:35
Det var en tydelig beskjed om at det er viktig å se for å kunne høste. Det var ikke tvil om at steinen som var flyttet var et viktig signal, men Maria trakk først den mest naturlige forklaringen. Jesus ber oss se og tenke utenfor den «naturlige boksen» - for det var hele fire måneder til den vanlige høsten (Jfr Joh 4:35).

Dagens ‘manna’:

Herre, hjelp meg å se dine tegn!
 Josteins blogg finner du HER.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar