Centauro

måndag

«Jeg er forskrekket over mistenksomheten, frykten og feiltolkningene»

-Sigmund Kristoffersen i Korsets seier  - 

"Et tema har ligget på mitt hjerte den siste tiden. Jeg har vært opptatt av det, og det har frustrert meg i senere tid.

Og det er: Respekt for ulike meninger.

Jeg har reflektert over det og våre holdninger til hverandre, eller for å si det litt sterke: Jeg er forskrekket over holdninger som kommer frem.

Jeg tenker på måten vi omtaler hverandre, ikke minst når vi er uenige om ulike saker. Det gjelder mange temaer, intet nevnt, intet glemt.

I sterke ordelag på sosiale medier og leserinnlegg observerer jeg sterke og uttalelser om hverandre, og man tillegger hverandre motiver som en ikke har. Jeg er så forundret over hvordan mange tenker. Noen ganger skulle jeg tro de ikke hadde lest bibelen eller var frelst.

Det samsvarer nemlig ikke med Guds ord så langt jeg ser. Hva er motivet? Hvor er filteret? Hva slags gudsbilde har man egentlig? Dette skal vi ikke være en del av. Vi må kunne ha rom for ulike meninger og se ulikt på ting uten å gå i strupen på hverandre.

Det er lett å skrive sterke uttalelse eller antydninger når man slipper å møte hverandre ansikt til ansikt. Det er enklere å uttrykke følelser og meninger på nett. Ofte preges diskusjonene mer eller mindre bevisst av mistenksomhet, misforståelser, frykt og feiltolking."

Les mer HER.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar