Centauro

lördag

Nesten er aldri nok

Fra Jostein Nielsens blogg



Det er en god del områder hvor «nesten» er et ord som ikke kan brukes til å beskrive en situasjon eller en tilstand. Så vidt jeg vet går det ikke an å være nesten gravid, nesten gift, nesten kristen, jeg har ikke nesten vært på musikalen «Guys and Dolls» selv om jeg har billetter i kommodeskuffen osv I de nevnte eksemplene er det enten noe man er eller har gjort, hvis ikke man er det, eller ikke har gjort det – så er «nesten» ubrukelig som beskrivende ord.

Da kong Agrippa sa til Paulus: «Det er like før du får overtalt meg til å bli en kristen» (Apg26:28) var han ikke nesten kristen, og det innså han selv også, men jeg tenker likevel at han nesten var det, og det blir helt feil.


Les mer HER...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar