Centauro

tisdag

Overskrifter uke 27

Å stemple jøder som overgripere

- Skaperkraft - "Senterpartiet følger barneombudet og vil forby omskjæring av guttebarn og kaller skikken for et overgrep. Slik stemples det store flertallet jøder som overgripere – og antisemittismen kan få ny næring.
For de fleste grupper jøder, med unntak av noen få sekulære, er omskjæring av guttebarn fundamentalt. Det handler ikke bare om en religiøs plikt, men om å ivareta jødisk identitet. Et liberalt samfunn må ha svært gode grunner for å nekte mennesker å praktisere grunnleggende overbevisninger.
"

Nå bygger bestemødrene kirken de har drømt om
- Norske Dagen - "De russiske bestemødrene, Buranovskiye Babushki, som ble nummer to ved den internasjonale finalen i Eurovision Song Contest, har nå samlet inn nok penger til å bygge en kirke i den landsbyen de kommer fra.
De seks kvinnene fra Udmurt-regionen i Russland ønsket å bruke pengene, som en eventuell seier ville gi dem, til å bygge en ny kirke i hjembyen, som har savnet kirke siden Stalin sørget for å få revet den opprinnelige kirken for 70 år siden
."

 Autoritet

- Fra Jostein Nielsens blogg - "På en tur med Bergen I hornorkester til USA for 18 år siden, besøkte vi et korps hvor en eldre korpsleder kommenterte: ”Jeg har lagt merke til at musikantene adresserer deg uten tittel og bruker fornavnet ditt – hvordan klarer du å opprettholde autoriteten?”
Jeg ble skremt av spørsmålet, men svarte: ”De respekterer meg for den jeg er, ikke for hva jeg er!” Om det stemte, får du spørre bergenserne om, men jeg tror fortsatt at autoritet ligger i den jeg er – og da tenker jeg ikke på hvem jeg er i meg selv, men hvor jeg er integrert.
"

 Usikkert når Ulf Ekman er tilbake 

- Norske Dagen - "Livets Ords pressesjef kan ikke love noe annet enn at menighetens grunnlegger og leder vil være tilstede under sommerens konferanse, som er siste uken i juli. Etter det vet ingen om han kommer tilbake til jobb eller tar ut mer ferie.
– Sykemeldingen tok formelt slutt i går, fire uker etter kollapsen. Nå er han på ferie og forsøker å finne tilbake til kreftene, sier Magnus Dahlberg, pressesjef på Livets Ord.
"

Grådighetskultur

- Skaperkraft - "Demokratiet og våre vestlige samfunn bygger på tillit. Norske ledere står i fare for å bryte ned dette ved å tenke mer på seg selv enn på fellesskapet. Kanskje trenger vi religion og personlig moral likevel?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar