Centauro

måndag

Fokus 2016 - 4.-10.januar - En uke om disippelskap og bönn

Fokus 2016  - Om å følge etter Jesu Kristus - Syv bibelord om disippelskap for den daglige andakten

Mandag – Følg meg
Han sa til dem: «Kom, følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere!» Straks lot de garnet ligge og fulgte ham. (Matt 4,19-20)
   «Kom, følg meg» var de første ord som Jesus sa til Peter. Peter drev en fiskevirksomhet og Jesus kommer til ham en helt vanlig dag på jobben. For Peter resulterte Jesu ord «Følg meg» i at han forlot garnet, båten og virksomheten der på stranden og begynte følge Jesus uten å vite hvor hen det skulle lede.
   I dag begynner en ny dag. Jesus står der mitt i din hverdag og sier «Kom, følg meg». Hva skulle det bety for deg i dag om du tok Jesu ord til deg alvorlig. Spør Ham hva han ønsker av deg i dag.

Tirsdag – Den viktigste relasjonen
«Om noen kommer til meg og ikke setter dette høyere enn far og mor, kone og barn, brødre og søstre, ja, høyere enn sitt eget liv, kan han ikke være min disippel.»
(Luk 14,26)
   For å være en Jesu disippel fins det en relasjon som er viktigere enn alle andre relasjoner. Det er relasjonen til Jesus selv. Om den relasjonen fungerer på en riktig måte kommer den å påvirke alle våre andre relasjoner.
   Då Jesus får spørsmålet om hva som er det største budet i loven svarer han: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand» (Matt 22,37)
   Det er lett at vi mister fokus i livet. Det skjedde allerede i den første menigheten. I brevet til efeserne i Johannes Åpenbaring sier Herren: «Dette har jeg imot deg. Du har forlatt din første kjærlighet» (Åp 2,4). Men hvis dette skjer i våre liv får vi be Gud om tilgivelse och vende tilbake til den første kjærligheten.

Onsdag – Kjærligheten til hverandre
«Ved dette skal alle forstå at dere er mine disipler: at dere har kjærlighet til hverandre.
» Joh 13:35
   Jesus sier at det finns en ting som gjør at alle skal forstå hvem som er disippel og hvem som ikke er disippel. I den første tiden sa man om de kristne «Se, hvor de elsker hverandre». De som sa det kanskje ikke var enige i forkynnelsen fra de kristne, men det var en ting som var spesiell med de kristne. De elsket hverandre på en måte som var aldeles spesiell.
   Jesus gir oss en målestokk på hvordan vår kjærlighet skal være: «Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre.» (Joh 13:34).
   Hvordan ser det ut i ditt korps/menighet i dag? Finns det medlemmer som du har vanskelig å elske? Be Gud om tilgivelse og be Ham å gi deg en ny kjærlighet til dem som du har vanskelig å elske.

Torsdag – Bli i hans ord
«Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler. Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri.»
(Joh 8,31)
   Her kommer enda et bibelord der Jesus definerer hvem som virkelig er en disippel, og hvem som ikke er en disippel. En virkelig disippel bruker tid i Guds ord.
   I Salme 1 blir en «salig» man beskrevet: han «har sin glede i Herrens lov og grunner på hans lov dag og natt. Han er lik et tre plantet ved rennende vann. Det gir frukt i rett tid, og løvet visner ikke.Alt han gjør, skal lykkes». (Sal 1,2-3).
   Hvilken plass har Guds ord i ditt liv? På hvilken måte kan du gi Guds ord en større plass i ditt liv?

Fredag – Bære sitt kors
«Den som ikke bærer sitt kors og følger etter meg, kan ikke være min disippel.»
(Luk 14,27)
   En disippel er et menneske som bærer sitt kors og følger Jesus. Hva er det for et kors vi skal bære? Det kan ikke være det kors der Jesus ble korsfestet. Det bar han selv. Muligens kan vårt kors være korsveien der Guds vilje går den ene retningen og jeg vil gå den andre. Den som vil være en Jesu disippel velger Jesu vei fremfor sin egen.
   Tør du spørre Gud om det er noe spesielt Han vil du skal gjøre i dag?

Lørdag – En Guds forvalter
«Slik er det altså: Ingen av dere kan være min disippel uten å gi avkall på alt han eier.»
(Luk 14,33)
   Vi taler ofte om å gi tiende til Gud, og det er en god bibelsk prinsipp. Kan vi gjøre hva vi vil med de nitti prosentene som er igjen? Gud kanskje er like interessert i hvordan vi forvalter de nitti prosentene. Alt vi har er bare et lån fra Gud. Vi kan ikke ta med oss noe da våre dager på jorden er till ende. Vi får se oss som forvaltere av de ressurser som Gud har gitt oss.
   Å være kristen er å ha Jesus som Herre (Rom 10,9). Vi tilhører Herren, og alt vi «eier» tilhører Herren. En disippel har forstått dette og gir avkall på alt han eier.
   På hvilken måte kan jeg forbedre mitt forvalterskap av de ressurser Gud har gitt meg?

Søndag – Følg meg
«Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva angår det deg? Følg du meg!»
(Joh 21,22)
   På mandag begynte vi med Jesu første ord til Petrus. De var: «Følg meg». I dag leser vi Jesu siste ord til Peter. De er akkurat de samme «Følg meg». Etter tre års utdannelse sammen med Jesus er oppfordringen den samme som den første dagen i utdannelsen.
   Å følge Jesus er ikke en beslutning man tar en gang i livet. Det er en levemåte. Det finnes et «Følg meg» for hver dag og for hver situasjon. Det er det disippelskap handler om. Å følge Jesus er både begynnelsen, fortsettelsen og slutten. Det er å leve disippellivet hver dag, å følge Jesus i de vanskelige store beslutninger og i de små hverdagslige beslutningene.
   Hvor skulle Guds «Følg meg» lede meg i mitt nåværende liv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar