Centauro

lördag

Advent og tidsperspektiv

Fra Jostein Nielsens blogg:

Den 4. september 1993 var jeg på en jubileumskonsert i Grieg-hallen. Kenneth Sivertsen, bidro med humor og sang, men leste også et dikt av vennen Ingvar Moe som hadde gått bort et par dager før konserten. Diktet heter «Perspektiv» og handler om å gripe livet. 
Hvert vers avslutter med den samme strofen: «Me ska leva så kort og vara daue så skrekkjele lengje» (1). Ingvar Moe var bare 56 da han døde, mens Kenneths liv ble enda kortere; han var bare 45 da han gikk bort i 2006(2).

Det er ikke tilfeldig at jeg begynte å tenke på disse to kulturpersonlighetene i dag, for verset handler om perspektiv:

Mine barn, dette er den siste tid. Dere har hørt at Antikrist skal komme, og mange antikrister har alt stått fram. Derfor vet vi at dette er den siste tid.
1 Joh 2:18
Når livet her på jorden er så kort, sårbart og uforutsigbart, lever vi alle, til alle tider, i den siste tid. Derfor var det sant da Johannes skrev dette for snart 2000 år siden, og det er sant i dag. Det er også interessant at Johannes slår fast at det alltid har vært «antikrister». Når jeg leser Åpenbaringen er det fort gjort å få inntrykk av at det er «den ene Antikrist».

Når vi opplever det jeg vil kalle «kors-hysteri» til og med i tider med flyktninge-kriser, vel, da er det ikke så vanskelig å tenke at også dette er den siste tid. Jeg har siden lenge før debatten rundt korset startet hevdet at det er ikke folks holdning til Jesus som er utfordringen, men deres forhold til korset. Jesus er OK, men korset blir for drøyt. Vår tids «antikrist» er egentlig «antikors»-bølgen.

Og advent er en passende tid for å tenke litt på perspektivene, på ham som kom, kommer og skal komme. Jeg vet ikke om Ingvar Moe hadde et perspektiv utover dette livet, men jeg vet at «eg ska leva så kort her på jordå, men så ska eg leva skrekkjele lengje!»
Dagens ’manna’:

Tid handler om perspektiv!
 Josteins blogg finner du HER.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar