Oro i Lettland efter Rysslands invasion på Krim
Baltikum som ønsker seg permanente baser for å vise at NATO mener alvor.
Russland er vår eneste aggressive nabo. Vi har sett at det kan bryte internasjonale regler. Det kan skje igjen, sier Rûdolfs Kaïíis, 20 år gammel jusstudent.
Aftenposten møter fire studenter, alle født etter at Latvia ble fri fra sovjetisk okkupasjon, på det juridiske fakultetet som bærer Peter Wallenbergs navn. De fire er, som mange andre, engstelige etter Russlands herjinger i Ukraina og på Krim.
- Det som skjer i Ukraina, danner presedens på en dårlig måte, understreker Lauris Zvirbulis (19) og får støtte fra sin jevnaldrende medstudent Reinis Legzdiòð.
I sovjettiden ble tusener av latviere deportert til Sibir, og det var en masseinnvandring av russere. Den store russiske minoriteten i Baltikum gjør likheten med Krim slående."
Paven vurderer å stanse Ekman
- Norske Dagen - "En 25 år gammel pavekritisk artikkel kan sette en stopper for Ulf Ekmans konvertering til Den katolske kirke.
Nyheten om at Livets Ord-pastor Ulf Ekman skal bli katolikk skapte for en måned siden oppstandelse i skandinavisk kristenhet.
Foran en overrasket forsamling i Livets Ord-menigheten i Uppsala kunngjorde Ekman at han og kona Birgitta har påbegynt sin konverteringsprosess til Den katolske kirke.
Men nå tyder mye på at Ekmans vei inn i verdens største kirkesamfunn kan bli betydelig vanskeligere enn først antatt. Og det er ingen ringere enn Den katolske kirkes overhode Pave Frans som stikker kjepper i hjulene for Ekman."
Staten kan ikke diktere kirkens teologi
- Halvor Nordhaug i Vårt Land - "At staten konstruerer likekjønnet ekteskap kan ikke diktere kirkens teologiske forståelse av ekteskapet
Hører det med til en teologisk forståelse av ekteskapet at det må være en mann og en kvinne, eller kan også homofile og lesbiske par vies i kirken? Kan det eventuelt være et alternativ til ekteskapsinngåelse å lage en forbønnsliturgi for likekjønnet ekteskap?
Alle steder og alltid har man tenkt at relasjonen kvinne/mann er en nødvendig forutsetning for ekteskapet. I dag utfordres denne forståelsen, også i kirken. Det skjer blant annet under henvisning til de endringer som ekteskapet historisk sett har gjennomgått: fra polygami til monogami, fra patriarkat til likestilling, fra storfamiliens rammeverk til den moderne familiekonstruksjonen osv. Kan ikke utviklingen nå tas videre til å endre også ekteskapets binding til mann/kvinne-relasjonen?"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar