Centauro

tisdag

Uke 33

"Jeg har vandret med Jesus" - 90 år

- Nils-Petter Enstad i Kristelig Pressekontor - "Det var en ulykke av den typen som ikke skulle skje. En dråpe svovelsyre på avveier. Den treffer en ung arbeider på Norsk Hydros anlegg på Rjukan i øyet. Gutten får mén resten av livet, men livet går likevel videre både for ham og kollegaene hans.
Den unge guttens fulle navn var Olaf David Welander, og var med i Frelsesarmeens menighet på Rjukan. I 1915 reiste han, 19 år gammel, til Frelsesarmeens krigsskole, ble ordinert til tjeneste og hadde en rekke sentrale oppgaver i Frelsesarmeens tjeneste gjennom de neste førti årene. Litterært og språklig begavet som han var, ble han allerede i 1917 beordret til Krigsropets redaksjon. Senere ble han privatsekretær for kommandør Lucy Booth-Hellberg, som var landsleder i Frelsesarmeen i Norge på 1920-tallet, og i den funksjonen også hennes tolk
."

 "Salka Valka" 80 år: Vekkelse eller klassekamp? 
- Nils-Petter Enstads blogg Frelsesarmeen og litteraturen - "I 1932 kom andre bind av romanen «Salka Valka», som ble islendingen Halldór Laxness sitt gjennombrudd som forfatter. Som en markering av dette 
80-årsjubileet kunne det være interessant å se på denne romanen enda en gang.
To frelsesveier
De to delene i romanen representerer hvert sitt forsøk på å finne hva som kan være menneskehetens frelsesveier: Kristendommen eller sosialismen. Laxness lar Frelsesarmeen representere kristendommens frelsesvei i første del av romanen. Denne delen heter «Du vinstokk, du rene...», som også er tittelen på en sang som brukes mye i det fri- og lavkirkelige Island.
"

En murstein på flyttelasset

- Jostein Nielsens blogg - "Som offiser på flyttefot, må jeg velge hva jeg skal ta med på ferden.
Gjennom årene har jeg samlet så pass mange bøker at jeg har måttet finne en permanent lagringsplass. Selv om bøker ikke utgjør mye volum, er det tungt å frakte.
Etter 34 flyttinger er det blitt viktig å prioritere hva jeg vil bruke kreftene på når jeg mottar ny ordre. Murstein kommer neppe inn på lista over ting jeg vil ta med fra A til B. Men denne refleksjonen handler om en helt spesiell offiser og en murstein som fikk være med på flyttelasset
."

Du må være villig til å betale prisen

- Norge idag - "Biskop Grivas Musisi fra Uganda besøker denne uken TV-Visjon Norges sommerkonferanse i Drammen. Biskop Grivas Musisi har sett sitt eget land reise seg fra det dypeste mørket. Nå har Gud fått plass i Ugandas hjerte, men det har ikke kommet av seg selv. – Du må være villig til å betale priser, proklamerte den glødende biskopen fra Uganda."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar