Centauro

lördag

Gave og tjeneste

Fra Jostein Nielsen blogg:
"Helt siden slutten av 80-tallet har det dukket opp ”nådegavetester”. De fleste av disse har en lang rekke gaver. Det kan virke som om de er gjort videst mulig for at ingen skal føle seg utenfor. Målet er å finne sin nådegave, eller i det minste en indikasjon på hva som er 'min' nådegave.
Jeg har bidratt til at tester kom til Norge ettersom jeg oversatte ”The Wagner Modified Houts Test” til norsk. Det var den første testen som ble tatt i bruk i Frelsesarmeen i Norge. Det er flere grunner til at jeg er skeptisk til slike tester:

    1. De kan begrense en persons tjeneste i den forstand at han tror han har funnet ’sin’ gave og derfor ikke vil la seg bruke til noe som ikke passer til gaven. På den måten begrenser de også Gud.

    2. Som et grunnleggende prinsipp tror jeg at nådegavene er Åndens – det vil si det blir kunstig å snakke om ”min nådegave”. Gaven tilhører Ånden og ”blir gitt” til den enkelte som er mottakelig der og da. Ingen går rundt og disponerer helbredelsens nådegave som han selv vil. Nøkkelen ligger i at han vet hvordan han kan stille seg i mottakerens posisjon når den blir gitt, men gaven mottas i hvert enkelt tilfelle.

    3.De aller fleste testene lager et sammensurium av nådegaver, tjenstegaver og naturgaver.
"

Les mer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar