Centauro

söndag

Overflod


"Ukens Jostein" fra Jostein Nielsens blog:
Vi fikk vår andel av regn i løpet sommerferien. Telemarks vassdrag gikk strie og enkelte steder opplevde flom i juli. Selv om jeg var mer klar for ”finvær”, er det noe fascinerende med vann som ”strømmer” over – i hvert fall når det ikke fører til store ødeleggelser.

Overflod er i de fleste sammenheng et positivt ladet begrep. Det signaliserer at det er mer enn nok. Slik er mitt bilde av Gud. Han er skaperen av det som kan gi 30 – 60 og 100-fold. Det er raushet. Joel profeterer om denne rausheten:
    Hver treskeplass fylles med korn, pressekummene flyter over av druesaft og olje. Joel 2:21-26
Jeg vet ikke om dette er en ”bokstavelig” profeti om overflodsår i et agrarsamfunn etter en periode med uår, men det er interessant at bildet fører fram til løftet om at Den hellige ånd skal utøses over alle mennesker. Det var dette løftet Peter siterte på den første pinsedagen.

Den hellige ånd representerer Guds overflod og er en forsmak på det himmelske. Heldigvis kan jeg ta ut litt av den overfloden i dag, og det ber jeg om at må skje når jeg sammen Magna i dag skal undervise i Liepāja i Latvia. Det skal flyte litt over av ”druesaft og olje” når Guds barn kommer sammen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar