Centauro

söndag

Å ikke orke mer

"Ukens Jostein" fra Jostein Nielsens blogg:

Det går stort sett greit på løpeturene for tida. Jeg vet omtrent hvor mye jeg tåler og kan derfor avpasse farten etter den ruta jeg har bestemt meg for å løpe. Men for fem uker siden var jeg på en tur da det plutselig var ”tomt”. Det var sikkert en kombinasjon av varmt vær og manglende væskeinntak. Jeg ga opp og spaserte den siste kilometeren hjem.

Det er en underlig følelse å måtte gi opp, og det er ikke noe å skamme seg over. Til og med Vårherre ga opp. Israelittene hadde vendt seg bort fra Gud og dyrket Ba’al, og Herrens måte å straffe på var å overlate dem til seg selv. Det gikk heller dårlig. Israelittene skjønte dette og angret, kvittet seg med avgudene og tryglet om tilgivelse. Det ble for tøft for Vårherre:
    ”Da orket han ikke lenger å se på Israels nød.” Dom 10:10-16
Den lille setningen forteller mye om Guds karakter. Han lar menneskene få lov til å gjøre sine frie valg. Han respekterer dem ved å ”overlate dem til seg selv”* når det er det de ønsker, men han orker ikke å se mennesker i oppriktig nød og anger. Det var derfor han ble menneske og han har ikke forandret seg!

* = dette er Guds måte å dømme på

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar