Centauro

söndag

Forbilder

"Ukens Jostein" fra Jostein Nielsen blog:
Jeg har nevnt enkelte forbilder før i bloggen. Mellomdistanseløperen John Walker var det store forbildet da jeg som ung begynte å løpe. Walker ble olympisk mester på 1500 meter i Montreal i 1976. Fikk det noen praktiske konsekvenser for meg å ha ham som forbilde?

Ja, faktisk, og det er litt flaut å innrømme: Mens de fleste i Norge på tidlig 80-tall valgte å løpe med sko enten fra Adidas eller Nike, valgte jeg Walkers merke og løp med sko fra Brooks. Jeg var fornøyd med skoene, men det var altså forbildets valg som bestemte mitt valg. Det sier litt om forbilders betydning.

Når det gjelder forkynnelse har jeg også noen forbilder, både i samtiden, historien og ikke minst i Bibelen. Paulus er et slikt forbilde:
    Men at han reiste ham opp fra de døde så han aldri skal gå til grunne, det har han sagt slik: Jeg vil oppfylle for dere de hellige og ubrytelige løftene til David. Og et annet sted sier han: Du skal ikke la din Hellige gå til grunne. Apg 13:26–35
Det at han bruker Skriften i kombinasjon med personlig erfaring for å underbygge budskapet er noe jeg tar med fra ”forbildet mitt”. Det var og er en effektiv og troverdig kombinasjon!

Les mer om det bibelske forkynnermønster i: Hva skal forkynnes?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar