Centauro

onsdag

…men du er rik!

Fra Jostein Nielsens blog:
I disse skattelistetider behøver man ikke være ”kikker” for å få med seg hva kjendisene tjener. Overskriftene lyser mot deg når du er i butikken, og det kommenteres i radio og på TV.
Jeg trenger ikke disse opplysningene for å vite at jeg ikke figurerer på inntektstopp eller formuestopp i Norge.

I et globalt perspektiv er det ca. 1 milliard mennesker som må klare seg med ca 5 kroner dagen. I deres øyne er jeg veldig rik på jordiske goder, og jeg er takknemlig fordi jeg har det jeg trenger og vel så det. Likevel er det andre ting som gjør at jeg føler meg rik.

Tekstene denne uka er hentet fra Åpenbaringsboken. Der blir Johannes bedt om å skrive til syv menigheter. I går var det Efesos som fikk både ros og ris. I dag er det Smyrnas brev som står i fokus. En hilsen lyder:
    Jeg vet om … hvor fattig du er – men du er rik. Åp 2:8–11
Det er denne rikdommen som er den viktigste. Jeg fant den i fattige Moldova. Jeg hørte om den fra en indianerstamme i Amasonas på radioen for et par dager siden. Mennesker uten mye jordisk rikdom, men rike på fellesskap, omsorg og kultur.

Når jeg begynner å tenke på min rikdom blir lista tilnærmet uendelig. Jeg er så rik så rik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar