Centauro

lördag

«Storebror ser deg»

Fra Jostein Nielsesn blog:
Begrepet kommer fra George Orwells bok ”1984” (publisert i 1949) og beskriver myndighetenes (diktaturets) kontroll av enkeltindividet. Da reality-TV kom for fulgt var det naturlig å velge ”Big Brother” som tittel på et av de første ”showene”. Det er m.a.o. mange negative assosiasjoner forbundet med det å ”bli sett”. Elektroniske spor, nye pass og mikrobrikke under huden fører fort tanken til ”dyrets merke” i Åpenbaringen 13.

Da vi var i Moldova og jobbet med opplegg for gatebarn valgte vi å kalle prosjektet for ”See me!” ut fra alle at mennesker har behov for å ”bli sett”. Jeg er ikke noe unntak og trenger å bli sett av mennesker og av Gud. Da David skrev om dette, var det med positiv undring:
    Herre, du ransaker meg og kjenner meg. Om jeg sitter eller står, så vet du det, langt bortefra merker du mine tanker. Om jeg går eller ligger, ser du det, du kjenner alle mine veier. Ja, før jeg har et ord på tungen, vet du det, Herre, fullt og helt. Bakfra og forfra omgir du meg, du har lagt din hånd på meg. Det er for underfullt til å skjønne, det er så høyt at jeg ikke kan fatte det. Sal 139:1–6
I 1861 skrev Lina Sandell:
Jeg har en bror som ved Guds side
vet om min sak og ber for meg.


At den ”storebroren” ser meg er jeg veldig glad for!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar