Centauro

fredag

Hvetekornet

Fra Jostein Nielsens blogg:
Det nærmer seg faste. Bibeltekstene i denne perioden er preget av forberedelse til påskehøytiden. For Jesus var det viktig å formidle til disiplene hva som lå foran, men det var først etterpå at de forsto hva han hadde sagt og hvorfor det skjedde.

Slik er det med mye av det jeg har opplevd i mitt liv. Jeg forstår det først etterpå. Det betyr ikke at jeg forstår alt. En del spørsmål har jeg fortsatt (heldigvis). Dersom alle spørsmålene hadde svar ville undringen forsvinne og livet ville vært fattigere.

Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene kornet. Men hvis det dør, bærer det rik frukt.
Joh 12:24–33

Jesus taler om seg selv, men han gjør samtidig klart at dette er et allmenngyldig prinsipp. Jeg mistet mitt liv da jeg ga det til Jesus, men jeg fant et rikere liv igjen. Slik er det med så mange ting som vi er redde for å måtte ofre. Men prinsippet om at det som sås i Guds rike bærer frukt, er like gyldig nå som da Jesus ga sitt liv. Såkornet kan være tid, talenter, penger eller livet selv – og Gud lar det bære frukt, 30 fold, 60 fold og 100 fold.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar