Centauro

lördag

Hvem er denne mannen?

Fra Jostein Nielsens blogg:

Jeg liker godt å bli bedre kjent med gode mennesker enten det skjer ved å treffe dem og dele fellesskap med dem, eller ved å lese deres biografier. Men - det er også interessant å prøve å forstå mennesker som har forårsaket mye vondt. Derfor var det med interesse jeg i 2006 kastet meg over biografien til Josef Stalin. Hvem var denne mannen?

Da vi reiste fra Chisinau til St. Petersburg med tog sammen med en stor gruppe offiserer fra Moldova i slutten av august samme år, måtte krysse grensene både til Ukraina, Hviterussland og Russland. Ved den Ukrainske grensen kom en høytstående toll-offiser inn. Jeg hørte han spurte noen av offiserskollegene våre hvem som var sjefen, og at han ble dirigert til vår kupé. Da han skjønte at jeg var sjefen spurte han: «Fører dere litteratur?» Jeg visste at det var bøker eller blader med mer enn fem av hvert eksemplarer han var ute etter, og svarte som sant var: «Nei!».....
Les mer HER...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar