"Det skal godt gjøres å få en sekulærhumanist til å innrømme er at hvis det onde er noe virkelig, så er det langt mer et argument for Guds eksistens enn mot Guds eksistens. Saken er nemlig den at det onde kan ikke eksistere uten at det gode eksisterer. Noen enkle analogier kan anskueliggjøre dette. Skyggen kan ikke eksistere uten at det er solskinn. Solskinn kan godt eksistere uten skygge, men ikke omvendt. Et hull i vegen kan ikke eksistere uten en veg, men en veg kan godt eksistere uten et hull.
Det onde kan ikke eksistere uten at det gode eksisterer. Men det gode kan ikke eksistere uten at Gud eksisterer. Objektiv ondskap kan ikke eksistere uten at det finnes objektiv godhet. Hvis det onde er virkelig, noe vi alle innerst inne vet at det er, så må Gud eksistere.
C.S. Lewis var en ateist som tenkte at det onde motbeviste Gud. Men han erkjente senere at han stjal fra Gud for å argumentere mot Gud. Han skrev: «Som ateist var mitt argument mot Gud at universet virket så grusomt og urettferdig. Men hvordan hadde jeg fått denne tanken om rettferdig og urettferdig? En mann kaller ikke en linje for bøyd uten at han har en idé om en rett linje. Hva sammenlignet jeg universet med når jeg kalte det urettferdig?».
Sekulærhumanister, ny-ateister og naturalister stjeler fra Gud når de bruker ondskap som et argument mot Guds eksistens."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar