Centauro

fredag

Det jeg ikke behøver å tenke på!

Fra Jostein Nielsens blogg:

Dersom det er sant at mannen bare kan ha en tanke i hodet på en gang, mens en kvinne kan ha mange, er det godt å vite at når det gjelder relasjonen til Jesus trenger jeg bare å tenke på en ting for at det skal være i orden. Jeg har veldig sans for sangen «Å, Jesus kom inn i mitt hjerte, der er rom, der er rom for deg!» Jeg har sunget den fra jeg var liten, men er blitt usikker på om det er helt korrekt teologisk. For dersom jeg skal ta dette løftet i dagens vers på alvor, er bønnen overflødig dersom jeg er en ny skapning i Kristus Jesus:
Bli i meg, så blir jeg i dere. Joh 15:4a
Nå er det slik at bønnen om å invitere Jesus inn umulig kan bli feil dersom den relateres til Jesus som står ved døren og banker (Åp 3:20). Samtidig er det en stor trøst at dersom jeg vet at jeg er i ham, behøver jeg ikke tenke på om han er i meg. Han er det! Det vil si at han er der jeg er. Jeg behøver ikke be om det. 
Dette er en parallell til det å sette spørsmålstegn ved bønnen om å få mer av Den hellige ånd. Det står ingen steder at Gud gir oss litt av sin Ånd. Derfor blir det egentlig absurd å be om om mer. Utfordringen er å gi mer av meg selv til Den hellige ånd. For Den hellige ånd bruker det samme målet jeg bruker. Dersom jeg har tro for full overgivelse av meg selv, så fyller han på med hele seg. 
Enda en parallell er: «Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg» (Matt 6:33). Jeg trenger ikke tenke på «alt det andre» dersom jeg har søkt Guds rike først.
Dagens ‘manna’:
Jeg må sette det først som Gud setter først.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar