Centauro

tisdag

"Uten Jobben, hadde jeg vært drita full før klokka ti"

Pressemeldning fra Frelsesarmeen:
Nå kan også de rusavhengige i Molde få en meningsfull hverdag gjennom Frelsesarmeens arbeidstrening.
Jobben er Frelsesarmeens tiltak for dem som har hatt det kronglete i livet, og ikke slipper til i arbeidsmarkedet. Metoden er godt utprøvd i Oslo og Lillehammer, og nå har altså Molde fått suksessoppskriften.

Sitatene nedenfor er fra brukere i Oslo, og forklarer bedre enn noe annet hva Jobben betyr
-
Hadde det ikke vært for Jobben, hadde jeg vært drita full før klokka ti.
Mange ledige timer kan være destruktivt. Jobben sørger for struktur i livet, og motiverer for eksempel til å redusere rusmisbruk.
- Nå kan jeg også si at jeg skal på Jobben.
Det er ikke alle som synes det er hyggelig å bli spurt om hva de driver med. Den som møter opp på Jobben får et svar å gi.
- Med Jobben har jeg avansert i livet mitt.
Når selvrespekten har fått juling det meste av livet, kan det å få jobb virke som et luftslott. Gjennom Jobben kan de minst håpefulle lykkes.
- Jeg bidrar i samfunnet.
Jobben gjør de ansatte rakere i ryggen. De er vant til nedlatende og engstelige blikk, men i Jobben får de klapp på skulderen og rosende ord fra forbipasserende.

Om Jobben
Jobben startet opp i Oslo i 2005, og er et arbeidstreningstilbud for rusavhengige i regi av Frelsesarmeen. Det viktigste formålet er å gi brukerne meningsfylte dager, og å redusere behovet for rus. Brukerne møter opp om morgenen og får utdelt et oppdrag, eller de kan få faste gjøremål over en periode. Etter arbeidsdagens slutt får de utbetalt motivasjonspenger. Eksempler på arbeidsoppgaver er vedproduksjon, gartnerarbeid, matlaging og oppussing. Resultatene er oppløftende. Det er rift om å få plass, sykefraværet er betraktelig lavere enn ellers i samfunnet, og viktigst: brukerne synes selv livet blir mer innholdsrikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar